Autoa voi hallita jo nyt joku muu kuin ajaja itse
Nyt kiistellään "mustista laatikoista", autojen liikenneseurannasta, tariffien kohdistamiseksi teiden käyttäjille jne..
Ovatko kaikki tietoisia siitä, että nykyauto on täysin tietotekninen yksikkö, jonka hakkeri voi ottaa jopa etähallintaan tai sitten sen valmistaja.
Laiva ym. raskaasa teollisuudessa huollot voidaan hoitaa etänä. Sähköverkko, vesiverkosto, viemäriverkosto ovat kaikki otettavissa etänä hallintaan.
Jo 2000 -luvun vaihteessa kehitimme gps-järjestelmän, jossa auto voidaan ottaa hallintaan noudattamaan liikennemerkkien osoittamaa nopeutta. Se oli kuitenkin erittäin riskialtis tilanteisiin, jossa pakosti tarvitaan tilapaistä lisänopeutta.
Nyt liikenneseuranta ajoneuvokohtaisesti on täysyn mahdollista ja muuttaa ”tasaveroa” käytön mukaisesti. Mikä se malli on ja, kuka maksaa ”vapaa-ajan" käytöstä ja kuka hyötykäytöstä ja millä alueilla on ratkaistava.
Tampereen rantatunneliin ehdotin jo tätä toimintatapaa, mutta poliittinen johto ei ollut vielä valmis tai sitten ei ollut ajan tasalla.
Tietoturvallisuus: nämä ajotiedot eivät ole julkisessa käytössä, vaan täysin viranomaistietoja. Hakkerointi on sitten eri asia.
Kannatan ehdottomasti ”mustia laatikoita” jne.. Ne luovat turvallisuutta ja oikeudenmukaisuutta koko liikenteessä.
Ja tässä lisää:
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/ict/2014-0…
Ilmoita asiaton viesti
Jos autot voidaan hakkeroida liikenteessä ja ohjata päin lähintä puuta tuoda lisää turvallisuutta ? Ehdotetut mustat laatikot ovat seurantavälineitä joilla valvotaan ja rahastetaan liikenteessä kulkevia yksityisten firmojen piikkiin.
”Tietoturvallisuus: nämä ajotiedot eivät ole julkisessa käytössä, vaan täysin viranomaistietoja. Hakkerointi on sitten eri asia.”
Says who ? Vaikka nämä eivät ole julkisessa käytössä käytännössä kuitenkin valtio, yksityiset firmat, vakuutusyhtiöt tietävät missä mikin auto kulkee. Tällöin erilaisia tietoja yhdistelemällä voidaan tehdä erilaisia johtopäätöksiä joilla voidaan esim kohdentaa sakkoja, mainontaa, vakoilua jne.
Ilmoita asiaton viesti
Olli-Pekka
Siis ei tehdä mitään, ja vetäydytään ovet kiinni kaappiin tai otetaan vanha Jeeppi tallista uuskäyttöön ja ajetaan kuin ellukanat ?
Entisajan kylällä sentään ”akat” tiesivät mihin isäntä hevosellaan menee. Ja raportti kiersi kylää salaman vauhdilla ennen isännän kotiinpaluuta ja kaulin oli valmiina tariffina. Edistyksllistä ?
Ilmoita asiaton viesti
Hienosti ja kansanomaisesti kuvasit seurantajärjestelmän tarkoituksen.
Ilmoita asiaton viesti
Mustat laatikot autoihin ja valtion massiivinen seuranta. Aivan älytön ja kallis systeemi. Seuraava askel olisi siri ihon alle. Polttoaineesta on halpa verottaa, sähköautoille voi ehdottaa joko seurantaa tai tolppamaksua. Hitlerit varmaan kannattavat seurantamallia.
Ilmoita asiaton viesti
Tällainen olisi musta laatikko:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005030736….
Ilmoita asiaton viesti
”Ne luovat turvallisuutta ja oikeudenmukaisuutta koko liikenteessä.”
tarkennatko miten nuo konkreettisesti toteutuvat?
Ollilan työryhmän raportissa 95% liikkuisi kalleimalla 6.8 senttiä/km tieosuuksilla joka tarkoittaisi 16000km/vuosi ajavalle 1088€ maksua.
versus:
Veron osuus bensassa on pyöristettynä 1€/litra ja kiinteä vero kullakin auton mukaan.
miksi korjata jotain sellaista mikä ei ole rikki?
ja turvallisuus? joka on suoraan yhteydestä kulkuvälineen omistajaan/kuljettajaan joka huolehtii ja kuljettaa kulkuvälinettä juuri niin kuin haluaa, sitä ei ”mustalaatikko” muuta miksikään muuksi.
Ilmoita asiaton viesti
Matti
Nämä asiat pitää ratkaista oikeudenmukaisesti. Mutta tämä on tulevaisuutta ja näin sinne pitää mennä.
Ilmoita asiaton viesti
Jos oikeudenmukaisuutta haluat niin jokainen asian kannattaja kustantaa vastustajien kulut tämän suunnittelusta ja toteuttamisesta, tosiasia vain on että haluat minun maksavan osan kuluista että päästää sinun tulevaisuuteen.
Ilmoita asiaton viesti
Oikeudenmukaisuus on jo nyt toteutettu,enemmän ajavat maksavat enemmän valmisteveroa.
Ilmoita asiaton viesti
Höpsis hommaa. Polttoainevero jo rahastaa käytön mukaan. Liikkumista ei tarvii seurata ja jos tarvii niin siihen on kännykkä ja gps.
Berner on yhtä pihalla kuin entinenkin ministeri.
Ilmoita asiaton viesti
Oliko asiantuntijana perussuomalainen Nahkamäki ? Persut, kuten tunnettua vastustavat kaikkea.
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaisi perustella paremmin jos muutosta haluaa. Nyt se ei onnistunut.
Vastustavat kaikkea on kovin löyhä argumentti. Varmaan sinulla on tietoa paljonko järjestelmä tulee säästämään veronmaksajien rahoja jne.. Laitapa luvut esille niin päästään asiaan.
Ilmoita asiaton viesti
Nahkamäki
Nämä ovat niitä asioita, jotka ratkaistaan siinä vaiheessa, kun asiat on päätetty vietävän eteenpäin valmisteluun.
Ilmoita asiaton viesti
Persut seuraa asian ”etenemistä” kaikilla rintamilla 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Vai ovat tiedot vain viranomaisten hallussa. Onko tiedossa, mikä viranomainen toimii ”sertifioituna asentaja”, joka voi asentaa ja huoltaa järjestelmää muutamassa miljoonassa ajoneuvossa? Varmaan poliisit.
Ilmoita asiaton viesti
Linjama
Asiat ovat valmistelussa ja ratkaistavissa. Ja tähän suuntaan mennään vastustuksesta huolimatta. Tai meidät viedään siihen suuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Hallituksessa on kolme puoluetta. Vaatii kaikkien hyväksymisen mm. tämäkin hanke.
Ilmoita asiaton viesti
Nahkamäki
Ei kompastu perussuomalaisiin. Aikaa on jopa siihen saakka kuin persut ovat hallituksen ulkopuolella.
Ilmoita asiaton viesti
Palataan sitten vaalien 2019 aikaan 🙂
http://jarmonahkamaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228…
Ilmoita asiaton viesti
Otsikko on ”Autoa voi hallita jo nyt joku muu kuin ajaja itse”.
Ja sekö on myös perustelu?
Turvallisuus lisääntyy taatusti jos tämä idiotismi toteutuu kun persaukisilla ei ole varaa ajaa,,,,, edes töihin. Jonkun aivopieru ruuhkien väheneminenkin toteutuu samalla kun jostain ihme syystä työmatkat aiheuttaa ruuhkia.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä ehdotettu liikenneseuranta olisi huono asia ainakin seuraavista syistä:
-järjestelmä on kallis toteuttaa
-järjestelmää on helppo huijata ja hakkeroida
-järjestelmä on itsessään vika-altis
-järjestelmä loukkaa yksilönsuojaa, paikannuksen lisäksi se mahdollistaa ajonopeuden seurannan ja jopa säätelyn, joistakin Orwellin visioima valvontayhteiskunta saattaa tietysti olla hyväkin asia
Nykyisellä polttoaineveron ja vuosittaisen käyttömaksun yhdistelmällä päästää samaan verokertymään murto-osalla tuon kustannuksista. Päättäjät ilmeisesti kuitenkin miettivät, miten auton käyttövoimaa verotetaan sähköautojen yleistyttyä. Luulisi auton lataukseen käytetyn sähkön määrääkin voitavan mitata esim. autoon asennettavalla sinetöidyllä sähkömittarilla, vaikka kömpelömpi järjestelmä onkin kuin polttoaineessa oleva vero.
En ymmärrä, miksi kilometriperustainen liikenteen seurantajärjestelmä on ylipäätään niin tärkeä asia, että sen vuoksi voidaan vaarantaa yksilönsuojaa. Vuosittainen käyttömaksu suosii hiukan paljon ajavia ja sorsii vähän ajavia, so what? Ei yhteiskunnassa koskaan päästä kaikissa asioissa tasapuolisuuteen.
Tavallisista autoilijoista valtaosa tulisi vihaamaan tuota järjestelmää ja onneksi näyttää siltä, että hallituspuolueistakin Kokoomus ja Perussuomalaiset vastustavat sitä ja maaseudulta kannatuksensa hakeva Kepukin joutuu kohta muuttamaan mieltään. Se, että koko kertaalleen haudattu Ollilan idea on taas nostettu esiin, johtuu vain Sipilän tänne Sveitsistä houkutteleman Anne Bernerin halusta jättää puumerkkinsä ministerikaudestaan.
Ilmoita asiaton viesti
Yks asia joka nostaa niskavillat pystyyn on tämä että rahastajien joukkoon päästetään yksityisiä virmoja. Näiden ”tehtävä”hän on taata omistajille jatkuvasti enemmän hilloa ja maksaa mahdollisimman vähän veroa.
Eikös jo ole mennyt jakeluun että luonnollisia monopoleja ei pitäisi myydä millään verukkeella yksityisille, ei kotimaisille eikä monikansallisille.
Ilmoita asiaton viesti
Ollila ja Berner varmaan kilistelevät jo voitonmaljoja…
Ilmoita asiaton viesti
Kenenkä tehtäväksi jää valvoa, että boksi on paikoillaan ja näyttää oikeita lukemia, poliisin vai katsastusmiesten? Ei ole mitenkään vaikeata rakentaa laite joka simuloi auton OBD-systeemiä ja seisoo päivät pitkät autotallin perällä!
Ilmoita asiaton viesti
Raimo,
kyllähän laitteen voi rakentaa, mutta kyllä tähän löytynee aika paljon estäviä ratkaisuja. Lisäksi voidaan määrätä sen verran räyhäkkä arviomaksu siitä, jos jää tästä kiinni. Se yleensä vähentää kikkailuhaluja kummasti.. 😉
En siis tätä kannata, kunhan totesin ratkaisuna.
Ilmoita asiaton viesti
Jotta haluaisin muutosta, siitä pitäisi olla jotain hyötyä minulle. En vielä ole keksinyt tästä mitään sellaista joka hyödyttäisi minua.
Ilmoita asiaton viesti
Formulakisat tulevat jatkossa menettämään suosiotaan, kun kilpa-autoissa ei ole ajajia.
Tietysti kuskin paikalle voi laittaa esim. Pahvi-Jäämiehen.
Ilmoita asiaton viesti
Kun on kysymyksessä periaatteellien ja tietotekninen asia, se pitää ammattimaisesti testata, rinnakaistestata ja moneen kertaan. Valita koealue ja koeautokanta käyttöön eri toimialueilta.
Lisäksi kannattaa miettiä sitä, onko järkevää ottaa ammattiliikennettä osallisksi, koska niiden seuranta on jo nyt hyvin hanskassa.
Ilmoita asiaton viesti
Olen varma, että 90% Suomen liikenteessä olevista autoista ei ole varustettu sellaisilla elektrobiteillä, joita voitaisiin hakkeroida ottaakseen etäohjaus autoon. Olemassa oleva tekniikka sellaiseen ei tarkoita sitä, että se olisi kattavasti Suomen autokannassa.
Ilmoita asiaton viesti
Juha
Lähes kaikki autot vm. 2000- luvulta alkaen ovat jo sellaisia.
Ilmoita asiaton viesti
Höpö höpö
Ennen vuotta 2010 valmistettuihin autojen moottorinohjausjärjestelmiin ei pääse käsiksi muutoin kuin kytkemällä tietokoneen tai analysaattorin liittimen OBD-porttiin manuaalisesti. Kyseisissä autoissa ei ole muuta hakkeroitavaa kuin moottorinohjausyksikkö, jota hakkeroidaan jo nyt hyvinkin yleisesti, koska siten moottorista saadaan ulos enemmän tehoa ja vääntöä.
Uudemmat autot ovatkin sitten asia erikseen. Niissä voi olla jopa 80 erillistä ECU-toimintoa aina ovikontrollista akun valvontaan.
Auton valmistaja tietää, missä ajoneuvo liikkuu, mikäli paikannussysteemi on kytketty päälle autoa ensirekisteröitäessä. Järjestelmän poiskytkeminen vaatii melkoisen syvälle kaivautumista auton manuaaleihin.
Ilmoita asiaton viesti
Asiallinen kommentti vuosiluvuista.
Ilmoita asiaton viesti
erikoinen ongelma jonkin ajan päästä tulevaisuudessa:
”Robottiautoilu voi viedä meidät henkien pelastamisessa ojasta allikkoon, muistuttaa Slate. Arviolta 94 prosenttia moottoriajoneuvo-onnettomuuksista aiheutuu ainakin osittain inhimillisestä virheestä. Siksi robottiautojen yleistyminen tulevaisuudessa todennäköisesti vähentää kuolonkolareja reippaasti. Noin 20 prosenttia kaikista siirtoelimistä saadaan siellä tieliikenneonnettomuudessa kuolleilta luovuttajilta. Luovutettavista elimistä, kuten sydämistä ja maksoista, on jo nyt pulaa.”
http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/laaketiede/rob…
Ilmoita asiaton viesti
Noin 60 % hesalaisista eivät omista autoa ja sama tendenssi menee myös muissa kaupungeissa. Maaseudulla autoa tarvitaan.
Mökkiläiset kaupungeista ja ajavat kesäaikana maalle- ?
Kuka maksaa muut kuin polttoainekulut ?
Ilmoita asiaton viesti