*

usjussi

Koulujen sisäilmaongelman ratkaisua etsitään väärästä päästä ?

Sisäilmaongelman ratkaisu kohdistuu tällä hetkellä laitosten rakenteisiin, mahdolliseen homeeseen, kosteuteen, entä muuhun ?

Karkea esimerkki:

Kaksiossa kooltaan 60m2 elää 3 ihmistä, jotka ovat kotona vuorokaudesta vähintään puolet eli yli 12 tuntia kaikki yhdessä. Kuutiotilavuus noin 150 m3. Ei pahoinvointia. Eli vaihtuvaa ilmaa 50 m3 / henki / vrk.

Koululuokassa kooltaan samassa 60 m2 opiskelee jopa 30 oppilasta noin 6-8-h / vrk. Kuutiotilavuus ehkä korkeudesta riippuen jonkin verran suurempi n. 270 m3. Eli vaihtuvaa ilmaa n. 9m3 / henki. Voi olla, että luokassa opiskellaan yhtä kauan kuin oleskellaan kotonakin ( vuorot).

Tämän lisäksi oppilaat tuovat mukanaan kotoa päällään vaatteita, kenkiä, reppuja ja tarvikkeita, jotka ovat puhtaita, likaisia, tuuletettuja, tuulettamattomia, omaa bakteerikantaansa, tulehduksia, flunssaa jne..

Miten on mahdollista, että 9 kuutiota ilmaa luokassa on sama asia kuin 50 kuutiota ilmaa kotona. Ja, mitä merkitystä on sillä, että luokassa on kolmenkymmenen ihmisen tuomat ” bakteerit ja epäpuhtaudet” vain n. 5 kertaa pienemmäsä tilassa.

Piäisiköhän asiaa tutkia tästä näkökulmasta paremmin kuin syyttää virheellisestä rakentamisesta.

PS. Lisänä koululaisten huomattavasti kasvanut ns. yliherkkyys lähes kaikkeen ”olevaan ja syötävään”.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Koulussa asia ratkaistiin yleensä avaamalla jossain vaiheessa ikkunoita ja pitämällä ovi auki. Onko sekin nykyään sitten kielletty… :-)

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Eero

Niin oli ja järjestäjät vuorollaan tekivät sen sekä muun pienen siistimisen välitunnin aikana. Tuo ei kuitenkaan liene ratkaisu pahenevaan ongelmaan.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Eiköhän se ilma kotonakin nykyään vaihdu joka toinen tunti, tai ainakin pitäisi. Koulussa päivän aikana ilma vaihtuu vähintäänkin kerran tunnissa, tai ainakin pitäisi.

Reijo Matilainen

Kun yksi ihminen yskii vakuuttavasti teatterissa tai konsertissa, niin kohtapian vaikuttaa siltä kuin kyseessä olisi keuhotautiparantolan virkistysretki.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Tuon kokoisessa luokassa optimaalinen puhtaan ilman vaihtuminen on n. 300-350 m3 / h. Eli "pitäisi" vaihtua kerran tunnissa- vaihtuuko ja raikastuuko se kaikilla ilmanvaihtojärjestelmillä kaikissa sääolosuhteissa ?
Riittääkö tuo teho poistamaan. puhdistamaan haitalliset aineet luokkailmasta.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Nykyiset mitoitusilmavirrat luokkahuoneessa lienevät 8-11 l/s oppilasta kohden ( tai 4-6 l/s lattianeliötä kohden, jos ei tunneta oppilasmäärää). 30 oppilaan luokassa ilman pitäisi vaihtua aktiiviaikana n. 300 l/s. Jos luokan tilavuus on 2 m²/oppilas x 30 oppilasta x 3,5 m eli 210 m³, saadaan vaihtuvuudeksi peräti 5 kertaa tunnissa. Aika haipakkaa ja epäilen, että kovin monessa luokassa tämä ei säästösyistä toteudu. Tyhjässä luokassa riittää ilmavirraksi 0,2 l/s neliötä kohden eli 60 m² luokassa 12 l/s. Tuolla 8-11 l/s per oppilas kyllä lähtee ylimääräiset hajut ja kemikaalit ilmasta edellyttäen, että ulkoilma ja tuloilmakanvistot laitteineen ovat puhtaita.

Muistin siis väärin mitoitusilmavirrat luokkahuoneen osalta. Siitä on niin kauan olen viimeksi niitä tarvinut.

Toimituksen poiminnat