usjussi

Helppo ja nopea turvallisuusratkasiu vartiomattomille tasoristyksille

Kaupunkiliikenteessä pysäkeillä ovat näyttötaulut, jotka kertovat bussin saapumisen pysäkille tarkasti bussissa olevan gps-järjestelmän avulla. Samanlaiset gps-järjestelmät lienevät myös junissa.

Vartiomattomilla tasoristeyksillä voisi olla yksinkertaiset isohkot valonäyttöt, jotka ovat vihreällä, kun juna on riittävän kaukana risteyksestä. Riittävän ajoissa punaisella, kun juna lähestyy.

Ei vaadi kovin suurta insinööritaitoa, tiejärjestelyjä , maariitoja ja kustannuksia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Toimii useimmissa tapauksissa, mutta aina löytyy se suurempi idiootti, joka... Joko tekniikka pettää tai sitten ei välitetä. Onhan nytkin joillakuilla suurinta huvia ajaa läpi laskeutuvien puomien.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Tässä haetaan nyt jotain viimeisimmän nykyteknologian ratkaisua, kun oikeasti ei tarvita mitään kovin monimutkaista. GPS on aika säätöä verrattuna siihen, että on junan tulosta ilmoittava anturi, kuten on ollut vuosikymmenet. Jos jotain tietoteknistä ratkaisua haetaan niin junien sijainnit kyllä tiedetään muutenkin. Ei siihen GPS:ääkään välttämättä tarvita, mutta sellainen niissä kaikissa junissa kuitenkin jo on. "Valonäyttöä" kutsutaan liikennevaloksi. Perinteinen liikennevalo kestää parikymmentä vuotta pidempään kuin "valonäyttö". Kun nämä yhdistetään, onkin jo saatu perinteinen vartioitu tasoristeys.

Noilla syrjäseuduilla sellaisia ei juuri ole, koska mikä tahansa valo vaatii sähköä ja järjestelmä huoltoa. On kalliskin, kun pitäisi olla säänkestävä ja muutenkin lujaa tekoa, eikä mikään purkkaviritelmä.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Ihan sama, mikä on "anturi", fyysinen tai gps- seurannan kautta ilmoittava. Näytössä on mahdollisuus sanoa muukin lyhytviesti, vaikka siinä olisi punainen pohja niinkiun liikennevaloissakin.
Kunhan saataisiin edes vikkkaimmat väylät kuntoon esim. Tampere-Mänttä-Vilppula, jossa on parikymmentä tasoylikäytävää.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Lisää Aamulehti 28.18.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/nama-tasoristeyks...

Olkoonpa tapa mikä tahansa vähentää riskejä, se on suotava.

Eräs lisätapa on ajotietokoneeseen liitettävä ohjelma tai kännykässä oleva hälytysjärjestelmä junan lähestyessä.

Toimituksen poiminnat